mandag 22. november 2010

Forelsket i lyset

Jeg må pushe meg selv hver gang jeg vurderer å vise noen bilder hjemmefra. Vet ikke om det er janteloven, om det er dårlig selvtillit eller at jeg synes det er rart å legge ut bilder av hjemmet mitt til "hele verden". Men jeg prøver å ikke gruble så mye på det. Men nok om det:


Det jeg hadde lyst til å skrive litt om i dag, er litt vanskelig å sette ord på. Og sånne litt abstrakte følelser og tilstander blir fort litt klønete når man prøver å sette ord og bilder til. Saken er at jeg tror jeg må si at jeg er forelsket i lys! Kanskje er det årstida som får meg til å "se" det klarer. For jeg er altså det - forelsket i sollys, i skumring, i soloppgang. Og sammen med det, alle nydelige farge- og skyggevirkninger som på magisk vis bare plutselig oppstår for så å forsvinne eller forvandle seg til noe nytt. Og forelsket i hvordan sollyset endrer romfølelsen og dybdevirkningen av alt den faller på. Også ikke minst, forelsket i den deilige energien jeg får av å nyte det.


Skal ikke gape over for mye for å illustrere det. For bokstavelig talt lar det seg egentlig ikke å gjøre. Det er noe av det som gjør det så magisk - man må oppleve det selv - "i levende live". Ikke sant? Og så er det flyktig. Og følelsen av opplevelsene er bortimot ubeskrivelig. 

Kanskje burde jeg stoppa her. For det jeg snakker om lar seg ikke gjenskape på hele den herlige måten med bilder. Men ok. Jeg bruker kjøkkenet mitt som et lite og veldig hverdagslig eksempel. Lyset forandrer seg konstant der inne. Og med det oppleveelsen av det som finnes i rommet.














Kanskje ikke så "imponerende" bilder, dette. Og her er det mange bilder av det samme, vet jeg. Men det er med vilje. For det er det som er noe av det fascinerenede når man blir forelsket i lys: at ting endrer karakter og ser anerledes ut alt ettersom hvordan lyset faller på det. Skjønner? :) Selv den minste lille overflatestruktur kan se forskjellig ut. Herlig. :)
Synes du jeg høres helt tullerusk ut nå???

Alle foto (c) Åpent hus.

I love how the sunlight changes the feel and look of things. I must even go to the extreme and confess I am in love with rays of light! :) You might think I'm flipping. And maybe this is a result of dark and cold days here up north. I dont know. Or maybe it's just that it just recently became clear to me. I love dusk and dawm, I love how shadows and colours of the light change the look and feel of everything it shines upon. And above all: I love the way it makes me feel. Know what I mean??


I morgen
vakker arkitektur i skogen.

6 kommentarer:

  1. Nei da. Du er ikke tulleruski. Flotte bilder du har tatt og det er sånn for oss alle. Lyset kan si så masse forskjellig til forskjellige tider på dagen. Det er gøy å se og følge med. Jeg tar ikke særlig gode bilder da,men opplevelsen er jo der. Ja ja kanskje jeg blir litt tulleruski nå?
    Hm

    SvarSlett
  2. Helt tullerusk og sinhakka gærn. Neida! ;) Lys er godt for kropp og sjel, ingen tvil om det! Liker godt ting i interiøret som gir et spesielt lyskjær eller skygger.

    SvarSlett
  3. 1. Ikke unskyld deg!
    2. Du er IKKE tullerusk!
    3. Det var derfor Gud skapte oss mennesker, for at noen skulle se alt det vakre og nyte hver minste lille skygge. (..og dette sier jeg selv om jeg ikke er religiøs)
    4. Du er ikke tullerusk (igjen). Jeg vet akkurat hva du prater om.
    5. Digger måten skyggen til lampa faller rett under hodet. Det forsterker den autoritære og admiral-aktige utstrålingen fra "bysten" din.

    Flotte, flotte bilder. og ikke minst flotte refleksjoner. :) Takk for at du valgte å dele, og gjør det gjerne igjen.

    Ha en strålende kveld (i mørket).

    Klem fra meg.

    SvarSlett
  4. Veldig inspirerende innlegg, jeg er også forelsket i lyset og dets virkninger, se bare hvordan lyset "spiser" motivene på de små bildene og lager en skulptur av de og lysslyngen på bilde nr. 3 fra toppen. Fascinerende! *♥*

    SvarSlett
  5. Kult rett og slett!! Utrolig stilig hvordan inntrykkene blir helt forskjellig når lyset er ulikt!
    Du trenger iallefall ikke ha kvaler for å legge ut bilder av hjemmet ditt. Kjempe fint og ingen grunn for jantelov følelser:) liker den maska der. Var tøff og annerledels- me like!

    Stor klem fra meg

    SvarSlett
  6. Hei.
    Jeg skjønner godt at du er skeptisk av å legge ut bilder av hjemmet ditt. Det er jo så personlig, man føler nesten man stiller seg naken fremfor alle. Men huset ditt er ikke noe å være redd for å vise frem, det er tydelig innredet med kjærlighet til god design kombinert med kjærlighet til de som bor der. Og det er en kombinasjon ikke alle får til.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...