lørdag 19. desember 2009

Levende jul

Syns det er koselig å pynte Åpent hus også med levende vekster til jul. Det er blitt del av våre juletradisjoner. Svibler er en favoritt hos meg.


Svibler hos Purplearea

Sammen med kristorn og amaryllis.


Azalea er også nydelig, syns jeg. Særlig de hvite.


Så er det bare å huske å vanne dem nok i det varme julehusklimaet! :) Sammen med juletreet...



Nylig har jeg fått øynene opp for denne nydelige grønne vektsten: Eukalyptus - skjønn å se på og så lukter den jo så godt! (Bildet over fra Fru Fly)

Med i julekosen i heimen i Åpent hus er nettopp luktene.
Luktene av grantre, av nellikspiker, pepperkaker og av klementiner. Og kanskje litt krydderkake eller julegløgg? (Jeg har ei kjempegod oppskrift på krydderkake med kefir)




Jeg har faktisk lest at olje fra grantrær brukes i aromaterapi - for å redusere stress. Bare se her.
Kanskje det var et greit lite tips i juleinnspurten! :)


Utenfor Åpent julehus skinner lysene i girlanderen rundt døra.
Julesnøen har med perfekt timing stille lagt seg tynn og fin ute.



Og inne har vi tent vår nye hjemmelaga adventsstake.



Ha en lun og rolig førjulskveld!

3 kommentarer:

  1. kjempekoselige bilder & stilig lysestake du har laget:)ha en fin & stressfri (!) helg:)
    lilla juleklem

    SvarSlett
  2. Fin adventsstake!
    Jeg er også veldig begeistret for svibler. Det minner meg om jul - i barndomshjemmet mitt var det alltid svibler, og moren min hadde en egen evne til å time innkjøpet av svibler - slik at de blomstret på julaften. Lukten av svibler er og blir julaften for meg.
    Amaryllis er også nydelig, og jeg pleier å kjøpe det til jul. I år har jeg tyvstartet med både amaryllis og svibler, inspirert av nettopp Purple area, som du viser bilder fra.
    Ha en fin lørdagskveld, det er alltid koselig å lese innleggene dine, og selvom jeg ikke kommenterer hver gang, får jeg med meg alle som en. :)

    SvarSlett
  3. Svibler og azalea er en favoritt hos oss i år. Jeg har mye mer planter og grønt enn tidligere år og veldig lite dill og dall - herlig.
    Så kul adventsstake, kreativt!
    Jeg skulle også gjerne hatt lysgirlander rundt døren, det er så fint!
    Ønsker deg og dine en fin søndag!
    Kjersti

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...