torsdag 22. oktober 2009

Ung og lovende




Cecilie Manz er en spennende og ung (hm - ja, samme årgang som skribenten i Åpent hus, faktisk!!) designer - utropt til en av dansk møbeldesigns store nye talenter. Hun ble i 2004 belønnet med Den Danske Designpris og et arbeidslegat fra Statens Kunstfond.


Micado bord


Cecilie Manz’ design sies å være både sanselig, "betagende" og brukbart. Hun ønsker å åpne våre sanser for hverdagsting vi ofte omgås uten nærmere ettertanke. Hvorfor kan ikke klær henge på et tre, eller hvorfor sitter vi ikke oftere på en stige (Stige Hochacht, 1999)?

Tøjtræ

Cecilie Manz’ mål er ikke bare å lage noe nytt, men å finne inn til selve årsaken og funksjonen i produktet. Det er, i følge henne, ”i omsorgen for det enkle, at det nye design opstår i en kombination af skulpturel skønhed, overraskelse, humor – og ikke mindst høj formgivningsmæssig kvalitet og anvendelighed.”


Detalj fra Essay bord - overgangen mellom bordplate i eik og hvite bordbein.

Hennes bord Essay er det siste tilskuddet til hennes skapende arbeid. Essaybordet er ment som et samlingssted for familien. Det kommer i utgavene eik, ask eller valnøtt, og kan alternativt ha svarte, hvite eller grå bein.

 
Essay bord i valnøtt

Etter å ha blitt uteksaminert fra den Danske Designskole i København i 1997 har Manz studert ved University of Art and Design i Helsinki. Hun grunnla sitt eget studio i 1998, og her tegner hun sine egne glass, møbler, lamper og andre produkter. I tillegg til industriell produksjon skaper hun eksperimentelle prototyper og mer skulpturelle enkeltobjekter. Dette siste er også en viktig del av hennes arbeid og tilnærming til design.


Essay-bordet føres av Fritz Hansen


Cecilie Manz' design passer godt sammen med Fritz Hansens øvrige sortiment.



Bordserien Pluralis


Spectra vaser, ført av danske Holmegaard.


(øverste foto: Elle interiør)

Her finner du flere intervju med henne:


I neste innlegg
viser jeg stua i "villaserien" fra denne uka :)

9 kommentarer:

  1. Hei hei :) Takk for hyggelig hilsen på bloggen min. Jeg er fast leser av bloggen din, du ligger bokmerket på nettleseren min :) Funnet masse god inspirasjon og tips her!

    SvarSlett
  2. Utrolig mange flotte ting som den godeste Manz har designet.

    SvarSlett
  3. Heisann,

    Takk for hyggelig
    kommentar hos meg...!
    Massevis av flotte
    interiørbilder du deler
    med oss her...!

    klem til deg

    SvarSlett
  4. Veldig spennende designer. Skulle mer enn gjerne hatt spisestuebordet hun har designet. Det er kjempe lekkert ;)

    Legger meg til som følger, du viser så mye fint ;)

    Klemmer

    SvarSlett
  5. Spännande och intressant!
    Tycker om allt jag ser:-)

    Ha en skön helg!

    Kram
    Katarina

    SvarSlett
  6. Så mye fint du setter deg inn i. dette er jo rein kunst.Ble så glad for et tidligere innlegg hos deg. det var fra En leilighet med bilder av Ø Oppdal- Vi har et i samme gate. Hvor bidet er svært mørkt,men så kommer lysspeil fra båter og himmel osv. Du må faktisk stå lenge for å få det med deg.Ser helt mørkt ut med det samme.God dag til deg. gleder meg til resten av villaserien. Er innom deg hver dag

    SvarSlett
  7. Hei igjen :) Sommerfuglbildene har jeg laget selv. Dvs ideen er absolutt ikke min, ønsket meg veldig bildene fra Hagendornhagen; http://hagedornhagen.com/posters_uk.php?product=1, men hadde allerede de seks rammen på veggen. Bildene til Hagendornhagen passer ikke inn i mine rammer, så derfor jeg fikset mine egne. Ikke like fine som orginalene desverre. Jeg googlet bare butterflies, og fant litt ulike gratisbilder jeg kunne bruke til privat bruk. Fikset dem litt i photohop og printet ut :)

    SvarSlett
  8. Hei. Bordet essay er lekkert. vet du hvem som er forhandler i Oslo ?

    SvarSlett
  9. Hei. Jeg er dessverre ikke oppdatert på utslagssteder i Oslo. Bordet føres av Fritz Hansen, så hvis du ringer Norgeskontoret deres på Sjølyst, kan de sikkert gi deg riktig og oppdatert info. Tlf 22 54 65 65. Burde vel være noe de har på Illums?

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...