fredag 9. oktober 2009

Kjærlighet på kjøkkenet 2



Wedgwood-servise av Jasper Conran


Jeg faller ofte for form og funksjon fremfor rent dekormessige detaljer ved ting. Dette er nok et eksempel på den siden av "smaken" min. Alt "dilldall" skrellet vekk, får tingen i seg selv stå frem.

Jeg simpelthen elsker formene på Conrans porselensserie for Wedgwood. Og den enkle hvite utgaven, med et visst moderne preg, er favoritten. Hanken på kopp og mugge, sausnebb og suppeterrin, er prikket over i'en med sin rette, tynne form.



Tekoppene er fine, men så åpne at jeg aldri ville rukket å drikke opp før teen var blitt kald.

Espressokoppen har annen, rettere form, og er pitteliten. Fin å se på, men ikke det vi trenger til hverdags hos oss.

Dessverre er der ingen midt-imellom-størrelse kaffekopp med passe vidde som vi har falt for, som kunne prydet selskapsbordet.




Så derfor har vi nøyet oss med flate og dype tallerkener til middag. Og et gammelt arveservise i hvitt til kaffe.









Men min forelskelse i disse formene til Conrans porselensserie har pågått lenge, og den vil bare ikke gi seg!! Så nå har jeg akkurat gått hen å kjøpt min favorittdel i hele serviset: muggen! :) Og når jeg først var i siget tok jeg både liten og stor! :) Hva jeg skal bruke dem til? Aner ikke!! :) Det var ikke det viktigste. Men disse måtte jeg bare ha! Å, så glad jeg er!! De har flyttet inn hos oss! :)



Dette var et innkjøp utenom det vanlige, for meg. Jeg er kjedelig praktisk og fornuftig av meg - ofte, i alle fall. :) Men denne gange fikk min barnslige lyst og tullete designhunger bestemme. Heldigvis!

Og de skal få stå fremme et eller anna sted på kjøkkenet. På "hedersplass". For de er så skjønne at jeg må unne meg å se på dem daglig! :) Noe skal jeg vel finne å bruke dem til. Alt fra vaniljesaus til saft eller selvplukkede markblomster.

Med dette er en ny etikett introdusert i Åpent hus: Nyanskaffelser.

Og hvis du lurte på hva "Kjærlighet på kjøkkenet nr. 1" var, så må det nok være min kjære kaffemaskin. Mer om den her

Nye kjærlighetshistorier vil følge. :)

Øverste og to nederste muggebildene er tatt av Åpent hus, i skumringen i kveld. På kjøkkenbenken.

Jasper Conran:
"Renowned for his unique talent in creating clean, simple, modern classics, the Jasper Conran at Wedgwood collection is no exception. Conran's artistic vision is the same for his homeware as it is for all his design work - form and function come first, decoration later."

2 kommentarer:

  1. Vi har dette servicet som kaffeservice:)
    Ønsket oss det til bryllupet, og er glad valget falt på dette! (Var veldig i tvil ei stund).
    Har ikke så mye annet enn tallerkener og kopper. Et fat, tror jeg... (Der ser du hvor ofte det er i bruk...)
    Må begynne å invitere kaffegjester, så vi kan ta det fram litt oftere:)

    Muggene var jo kjempefine da!
    Gøy viss du har et sted å vise de fram på kjøkkenet!!

    Så gratulerer med en fin nyanskaffelse og en ny kategori i bloggen!:)

    SvarSlett
  2. Nydelig. Kunne godt tenkt meg en slik mugge, for det trenger vi. Ønsker deg en herlig lørdagskveld. :)

    SvarSlett

Slik gjør du for å legge igjen en liten hilsen:

Hvis du ikke har Google/bloggkonto, og vil legge igjen en kommentar,
Velg "Profil" ... "Anonym" og skriv inn i tekstfeltet.
Du velger selv om du signerer med navn.

Takk for at du legger igjen et livstegn.
Sånt kommer det inspirasjon av til nye innlegg!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...